Erasmus+ KA122 "Skills 4 All" mobilnost učenika
Autor: Tihana Mudrovčić, 26. 6. 2025.
U razdoblju od 22. lipnja do 5. srpnja u njemačkom gradiću Schkeuditz u blizini Leipziga učenice i učenici trećih razreda obavljaju stručnu dvotjednu praksu iz sektora strojarstvo,elektrotehnika i građevina u sklopu Erasmus + projekta "Skills 4 All" (ref.br.2024-1-HR01-KA122-VET-000232467) U nastavku možete popratiti kako se učenici snalaze i kako provode vrijeme na imanju Wehlitz.
U pratnji koordinatorice projekta Tihane Mudrovčić i nastavnice Mirele Dobutović na mobilnosti sudjeluju sljedeće učenice i učenici:
3.a: Matija Lajtman, Tin Havić, Gabriel Krznarić, Borna Dujić
3.b: Mateo Vidinović, Ivano Miličić, Dario Maršić
3.c: Ivano Jakšić, Katarina Ilić, Petar Bičanić
3.d: Luka Rukavina, Petar Aladić, Ana Begović, Roko Banovac
3.e: Lara Mamić, Lara Šimić, Andriana Koroljević
3.f: Ema Antolović, Lana Brkić, Iva Brozinić
Nakon 16-satnog zelenog putovanja mini busom učenici su 21. lionja pristigli na svoje odredište. Smješteni su u kampusu u sklopu samog imanja, a tu će i obavljati stručnu praksu.
U kampusu su i dostupni popratni sadržaji za slobono vrijeme poput bazena, bicikala za najam, bilijara, Playstationa i slično. A u planu su i dva kulturološka posjeta berlinu i Dresdenu.
U nastavku možete pogledati Padlet dnevnik u kojemu sudionici objavljuju svoje fotografije i dojmove:
1. TJEDAN PRAKSE 23.6.- 27.6.2025
Učenice i učenici su podijeljeni po timovima u kojima su si podijelili uloge, te zajedničkim istraživanjem i radom dolaze do željenih ishoda. Svaki dan po završetku rada učenice i učenici s nastavnicama u pratnji rade na svom dnevniku prakse gdje opisuju svoje radne zadatke i dojmove na engleskom jeziku. U nastavku možete pogledati njihove dojmove cijeloga tjedna:
*IT Web Networks and Smart Home Automation (učenici rade na električnim instalacijama pametne kuće)
„Ovaj tjedan upoznali smo svog mentora Martina Kozlovskog koji nas je usmjeravao kroz izvršavanje zadatka. Zadatak je bio pomoću pametnih uređaja i programa za njihovo upravljanje Loxone Config te pomoću glasovnog asistenta Alexa izraditi pametnu instalaciju na primjer pametne kuće. Kroz prva dva dana smo učili postavljati instalacije te smo do kraja tjedna programirali iste instalacije. Zadnji dan smo sve dokumentirali i prešli na sljedeći zadatak kod novog mentora Ivice. Sve u svemu puno smo novoga naučili u području struke i usavršili smo rješavanje problema kroz samostalni rad. Mentori su bili pristupačni i od velike pomoći kada smo ih trebali.“ -Ana Begović, Luka Rukavina, Roko Banovac, Petar Aladić (3.d)
*Architecture Model making (učenice izrađuju model kuće)
„Zadatak nam je bio osmisliti tipičnu slavonsku kuću i napraviti maketu. Mentor nam je bio Ivan Jerotić, koji nam je pripomagao tokom naše organizacije za rad. Unutar naše grupe za „model making” su bile 3 učenice arhitektonskog tehničara i 3 učenice građevinskog tehničara. Odabrali smo svog koordinatora(Lara Mamić) koja nam je govorila tko će što raditi odnosno za tko je što zadužen. Tokom ovog tjedna svi smo bili složni i uspjeli smo napraviti skice, tlocrt i pročelja sa svih strana u AutoCAD-u, 3D isprintani elementi koji su nam potrebni za kuću koju smo odabrali. Odabrali smo Kozarčevu kuću u Vinkovcima odakle smo i mi. Ostalo nam još izraditi zidove, obojati i polijepiti to sve. U ovom prvom tjednu Erasmusa nam je bilo jako lijepo i zbližili smo se. Također naš timski rad je bio odličan i svi smo se zabavili tokom izrade makete, crtanja i osmišljanja.“ - Lana Brkić, Iva Brozinić, Ema Antolović (3.f), Andriana Koroljević, Lara Šimić, Lara Mamić(3.e)
*Electronics- Robotics (učenici izrađuju robotsku ruku)
Tijekom prvog tjedna prakse radili smo na upoznavanju s novim programom za 3D modeliranje FreeCAD-om. Na početku smo izrađivali osnovne skice dijelova ruke, koje su pregledavali naši mentori Ivan i Ivica. Nakon što su nam odobrili našu ideju, započeli smo s izradom prototipa hvatača za robotsku ruku te postolja koje će ga nositi. U tom procesu naučili smo koristiti 3D printere i pripremati modele za printanje. Na ovom zadatku surađivali su strojari i mehatroničari, a pomogli su nam CNC operateri pri izradi postolja. Na kraju tjedna uspjeli smo završiti hvatač te smo započeli sa izradom zglobova ruke. Prvi tjedan nam je brzo prošao. Bilo nam je zanimljivo učiti modeliranje u FreeCAD-u te gledati kako naši modeli prelaze iz skica u stvarne dijelove. – Tin Havić, Gabriel Krznarić, Matija Lajtman, Borna Dujić (3.a), Dario Maršić, Mateo Vidinović, Ivano Miličić (3.b), Ivano Jakšić, Katarina Ilić, Petar Bičanić (3.c)
KULTUROLOŠKI POSJETI
Za slobodno vrijeme učenika planirani su kulturološki posjeti.
U subotu, 28.lipnja obišli smo Spomenik bitci naroda u Leipzigu sagrađen 1913.godine u spomen na odlučujuću bitku protiv Napoleona 1813. godine. Simbol je to njemačkog jedinstva i otpornosti kroz povijest, a izgrađen u čast najveće bitke Napoleonskih ratova koja je označila početak kraja njegove vladavine nad Europom. Ovaj spomenik je snažan podsjetnik na zajedničku povijest i kolektivnu snagu koja je oblikovala suvremenu Europu.
U nedjelju, 29.lipnja imali smo priliku posjetiti glavni grad Njemačke, Berlin. Jedan dan zasigurno nije dovoljan za doživjeti ovaj golemi grad prepun različitosti. Obilazak smo započeli kod glavnog željezničkog kolodvora (Hauptbahnhof), a nastavili šetnjom prema Reichstagu, zgradi njemačkog parlamenta.
Kroz zelenu oazu grada, park Tiergarten prošetali smo do Brandenburških vrata, od kojeg se proteže pogled na Stup pobjede. Imali smo priliku prošetati kroz spomenik žrtvama Holokausta koji se kao neobični labirint proteže na 200 000 kvadratnih metara.
Nakon toga ulicom obišli smo i otvorenu izložbu povijesnih ikona kroz vrijeme, gdje smo mogli vidjeti popularna vozila, slušati glazbu, kao i vidjeti popularne proizvode iz razdoblja od 1950-ih pa sve do danas. Ulicom Unter den Linden (Pod lipama) prošetali smo sve do berlinške katedrale i Muzejskog otoka, a zadnja stanica bio nam je Alexanderplatz, povijesno središte Berlina gdje se nalazi popularni televizijski toranj i sat koji pokazuje vrijeme u svijetu.
2. TJEDAN PRAKSE 30.6.- 4.7.2025
OSVRT na drugi tjedan prakse 30.6. do 4.7.2025.
Učenici su dovršavali svoje projekte u timovima, te su zadnji dan prezentirali sve mentorima. Jedan dan imali smo priliku posjetiti i BMW tvornicu uz stručno vodstvo. Posljednji dan učenicima su podijeljeni certifikati, kao i završne ocjene. A nakon toga zaputili smo se na izlet u predivni Dresden.
U nedjelju, 6.7. puni dojmova i s dodatnom prikolicom zaputili smo se natrag u Vinkovce.
*Architecture Model making (učenice izrađuju model kuće)
U ovom tjednu smo završili našu kuću koju smo morali odraditi, nakon makete smo isprezentirali naša dva tjedna ovdje u Schkeuditzu, Njemačkoj. Uspješno smo sve odradili u ova dva tjedna što se tiče prakse na Erasmusu. U ova dva tjedna svima je bilo lijepo, bolje smo se upoznale, naučile mnogo novih stvari, zabavili se, surađivali, ali najbitnije od svega, poradili na brzini, poboljšanje naših mogućnosti. Također smo posjetili BMW tvornicu u kojoj je bilo zanimljivo i lijepo, a nakon toga smo obišli Dresden u kojemu smo se zabavili i lijepo proveli. .“ - Lana Brkić, Iva Brozinić, Ema Antolović (3.f), Andriana Koroljević, Lara Šimić, Lara Mamić(3.e)
*IT Web Networks and Smart Home Automation (učenici rade na električnim instalacijama pametne kuće)
Ovaj tjedan nastavili smo sa projektom kod mentora Ivice. Zadatak nam je bio spojiti komponente pametne kuće sa aplikacijom OpenHAB na mobitelu, a za programiranje smo koristili Arduino. Upoznali smo se sa serijom malih jednopločnih računala pod nazivom Raspberry Pi. Prva komponenta koju smo spojili bila je kamera, a zatim smo prešli na senzor za temperaturu i vlažnost te senzor za plin. Na kraju tjedna komponente su bile funkcionalne i dobili smo sve podatke koji su nam bili pitrebni. Tijekom cijelog tjedna mentor nam je bio od velike pomoći, a mi smo zadovoljni svojim radom i dostignućima. -Ana Begović, Luka Rukavina, Roko Banovac, Petar Aladić (3.d)
*Electronics- Robotics (učenici izrađuju robotsku ruku)
Tijekom nedavnog projekta imali smo priliku raditi na izradi robotske ruke, što je uključivalo više faza – od dizajniranja i izrade mehaničkih dijelova na CNC stroju, do programiranja funkcionalnosti putem Arduina. Svaka faza projekta bila je izazovna, ali i izuzetno edukativna, te smo kroz timski rad uspjeli spojiti teorijska znanja s praktičnim vještinama.
Posebno zanimljiv dio bio je rad na CNC stroju gdje smo vlastoručno izrađivali dijelove robotske ruke. Učili smo kako se tehnički crtež prenosi u fizički komad materijala, te kako preciznost i pažnja igraju ključnu ulogu u mehatronici. Nakon toga slijedilo je programiranje pomoću Arduina, gdje smo zadavali pokrete robotskoj ruci, testirali servomotore i optimizirali kod kako bi postigli željene funkcije. Cijeli proces nam je omogućio bolji uvid u automatiku i robotiku, te nas dodatno motivirao za daljnje usavršavanje u ovom području.
Osim tehničkog dijela, slobodno vrijeme iskoristili smo na najbolji mogući način. Posjetili smo BMW-ovu tvornicu u Leipzigu, gdje smo imali priliku iz prve ruke vidjeti kako izgleda moderna proizvodna linija u automobilskoj industriji – posebno nas se dojmila automatizacija i visoka razina preciznosti.
Također smo organizirali izlet u Dresden, gdje smo razgledali grad, uživali u arhitekturi i kulturnoj baštini. Nismo propustili ni tradicionalne gastronomske užitke – probali smo poznate njemačke kobasice, ali i nezaobilazni kebab koji je u Njemačkoj iznenađujuće ukusan. Naravno, bilo je i vremena za shopping, pa smo svi ponijeli kući nešto za uspomenu. – Tin Havić, Gabriel Krznarić, Matija Lajtman, Borna Dujić (3.a), Dario Maršić, Mateo Vidinović, Ivano Miličić (3.b), Ivano Jakšić, Katarina Ilić, Petar Bičanić (3.c)
Podjela certifikata nakon uspješno obavljene prakse.
5.7.2025. Izlet u Dresden